تاثیر و اهمیت نورپردازی در محیط کار

در این مطلب به تاثیر و اهمیت نورپردازی در محیط کار اشاره شده است. خیلی از شما تاثیر نورپردازی را جدی نمی گیرید. در صورتی که یک نورپردازی اصولی در محیط کار می تواند فواید بسیار زیادی برای شما و کارمندان داشته باشد. اهمیت نورپردازی در محیط کار شاید به اندازه چراغ محوطه در یک فضایی مانند باغ یا حتی بیشتر تاثیرگذار باشد. زیرا نه تنها به زیبایی محیط کمک می کند‌، بلکه روی ذهن افراد هم تاثیر مثبتی دارد. در ادامه بیشتر راجع به این موضوع صحبت می کنیم تا متوجه شوید که چرا باید روی نورپردازی این محیط به خوبی تمرکز کنید و از ایده های درست و اصولی کمک بگیرید.

اهمیت نورپردازی در محیط کار

فرقی ندارد که اتاق کار شما داخل خانه باشد یا بخواهید نورپردازی در یک محیط اداری را انجام دهید. در هر صورت محل کار جزو محیط هایی است که مدت زمان زیادی در آنجا وقت می گذرانید. در نتیجه نور و دکوراسیونی که در آنجا استفاده می کنید تاثیر مستقیمی روی روحیه و بازدهی شما دارد. اگر نور دفتر شما کم باشد، حس خستگی و خواب آلودگی در شما ایجاد می شود. اگر نور خیلی زیاد باشد، ممکن است مجبور باشید چشمانتان را خیلی زیاد باز کنید که همین باعث آسیب به چشمانتان می شود و تاثیر عکس می گذارد. پس باید یک نورپردازی استاندارد داشته باشید.

شما حتی برای نصب یک چراغ روشنایی هم باید استاندارد در نظر بگیرید. در مورد محیط کار هم نورپردازی استاندارد شرایط زیر را دارد:

  • تاثیر روی چشم

اولین دلیلی که نورپردازی در محیط کار مورد اهمیت قرار می گیرد، این است که می تواند تاثیر مثبتی روی چشم و بینایی داشته باشد. اگر شما در محیطی کار کنید که بیش از حد تاریک  یا بیش از حد روشن است، به چشمان تان آسیب وارد می شود. همین باعث فشار بسیار زیاد خواهد شد. مثلا فرض کنید یک کارمند هشت ساعت در طول روز کار می کند اما در محیطی کار می کند که نورپردازی درستی ندارد. همین باعث خستگی چشم ها خواهد شد.

  • ایجاد نشاط

نورپردازی درست و صحیح می تواند یک محیط شاد را برای افراد ایجاد کند. تحقیقات نشان می دهد که اگر نور محیط مناسب باشد، می تواند مانع از افسردگی گردد. در نتیجه افزایش انرژی را ایجاد می کند و خواب آلودگی را برطرف خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:  روشنایی موورد نیاز برای محوطه و باغ چه قدر است؟

 

اهمیت نورپردازی در محیط کار

 

  • افزایش سطح بهره وری

نورپردازی درست در محل کار سطح بهره وری را بالا می برد. زیرا کارمندان نشاط، روحیه و سلامت روان بیشتری خواهند داشت. همین باعث می شود بازدهی کاری آنها افزایش پیدا کند و روی افزایش سطح خلاقیت هم تاثیر مثبت داشته باشد.

  • جلوگیری از ایجاد سایه

یکی از مکان هایی که می توانید نورپردازی مفیدی در آن داشته باشید، محل کارتان است. نورپردازی اصولی در محل کار باعث می شود سایه روی محیط نیفتد. در نتیجه شما تسلط بهتری روی کار خواهید داشت و احتمال اشتباه هم کاهش پیدا می کند.

همه محیط های کار نور طبیعی خوبی ندارند. در نتیجه اگر نورپردازی درست و اصولی انجام شده باشد، شما می توانید آن را جایگزین نور طبیعی کنید و کمبود نور را جبران کنید.

در نتیجه چنانچه بتوانید تمامی این اصول را رعایت کنید، مطمئناً به نتایج خوبی می‌رسید. البته کمک گرفتن از افراد متخصص هم می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. ما مجموعه بیتانور را به شما پیشنهاد می‌کنیم که به صورت تخصصی در زمینه نورپردازی محیط‌های مختلف فعالیت می‌کند و می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برایتان باشد.

 

اهمیت نورپردازی در محیط کار

 

همچنین بخوانید: چراغ دیواری

 

جمع‌بندی

اهمیت نورپردازی در محیط کار را نباید نادیده گرفت. سر کار محیطی است که افراد سعی می‌کنند در آنجا حداکثر بازدهی را داشته باشند و از بیشترین سطح انرژی خود استفاده کنند. در نتیجه نورپردازی آن باید درست و اصولی باشد تا بتوانید به بهترین نتیجه در محیط کار دست پیدا کنید. ما در این مبحث به طور کامل برای شما توضیح دادیم که نورپردازی در این محیط چه تاثیری می‌تواند داشته باشد که البته بالاتر بیتا نور را معرفی کردیم که حتی برای طراحی نور محیط کار یا حتی چراغ باغی یا انواع روشنایی‌ها می‌توانید از آن کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید:  راهنمای روشنایی و نورپردازی فضای سبز و پارک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو دسته های خود را در سربرگ موبایل -> موبایل -> المان منو موبایل -> نمایش/پنهان سازی -> انتخاب منو تنظیم کنید
سبد خرید فروشگاه