راهنمای خرید چراغ خیابانی

راهنمای خرید چراغ خیابانی

راهنمای خرید چراغ خیابانی در خرید بهترین چراغ برای مکان مورد نظر کمک شایانی به شما می کند. چراغ خیابانی یکی از لوازم روشنایی مهم و کاربردی در شهرها می باشد که دارای انواع مختلفی است و در اتوبان ها، جاده ها و … مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شیوه ی نصب چراغ خیابانی دشوارتر از چراغ های دیگر است و باید به کمک تکنسین ها و متخصصین این کار را انجام داد. در ادامه ی این متن راهنمای خرید چراغ خیابانی آورده شده و به معرفی این نوع چراغ و انواع آن پرداخته شده است.

چراغ خیابانی چیست؟

اولین قسمت راهنمای خرید چراغ خیابانی را با موضوع چراغ خیابانی چیست؟ آغاز می ‌کنیم. چراغ خیابانی منبعی از نور بوده که غالباً بر روی ستون چراغ یا تیر چراغ در کنار جاده ​​نصب می گردد. این وسیله یک منبع نور افزایش یافته می باشد که در لبه جاده ها، خیابان ها و یا در مسیرها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این چراغ ها یکی از مهم ترین ویژگی های نورپردازی شهری به حساب می آیند و با توجه به کاربردشان دارای انواع مختلفی هستند. روشنایی خیابان می تواند ایمنی بیشتری را در بلوک ها و محل های تقاطع فراهم نماید و همچنین سبب افزایش ایمنی عابران پیاده به خصوص در نقاط عبور شود.

انتخاب چراغ خیابانی مناسب

یکی از مهم‌ترین گام‌ها در نصب چراغ خیابانی، انتخاب نوع مناسب آن است. هر نوع چراغ دارای ویژگی‌ها و مزایای خود است. به عنوان مثال، چراغ‌های LED به دلیل مصرف کمتر انرژی و عمر طولانی مفید، گزینه مناسبی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی هستند. از طرف دیگر، چراغ‌های سدیمی نور طبیعی‌تری ایجاد می‌کنند.

نصب چراغ‌های خیابانی

پس از انتخاب نوع چراغ، نصب آن به درستی انجام شود. این اقدام شامل انتخاب مکان مناسب برای نصب، نصب پایه‌ها، اتصال برق و تنظیم زاویه نوردهی می‌شود. انتخاب مکان مناسب با توجه به نیازهای محلی و پوشش نوری مورد نیاز بسیار حیاتی است.

نگهداری و تعمیرات دوره‌ای

برای حفظ عملکرد بهینه چراغ‌های خیابانی، نیاز به نگهداری و تعمیرات دوره‌ای دارند. این شامل تمیز کردن چراغ‌ها، تعویض لامپ‌ها، بررسی اتصالات برقی، و اصلاح خرابی‌ها به موقع می‌شود.

استفاده بهینه از چراغ‌های خیابانی

استفاده بهینه از چراغ‌های خیابانی به مدیریت مناسب زمان‌بندی روشنایی، کاهش نور پرتوی، مدیریت هوشمند، و کاهش آلودگی نوری بستگی دارد. این اقدامات به افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های انرژی کمک می‌کنند.

انواع چراغ خیابانی:

امروزه چراغ خیابانی کاربردهای گسترده ای داشته و در انواع مختلف به بازار عرضه خواهد شد. در ادامه راهنمای خرید چراغ خیابانی به معرفی انواع چراغ خیابانی خواهیم پرداخت.

چراغ خیابانی ال ای دی:

این چراغ یک نوع چراغ نوری یکپارچه می باشد که برای منبع نور، از دیودهای ساطع کننده نور استفاده می نماید. تولید این چراغ ها بدین شکل است که خوشه نور ال ای دی بر روی یک پنل چسبانده می شود، سپس همراه با یک هیت سینک به پنل ال ای دی مونتاژ خواهد شد. طول عمر این چراغ ها را می توان از روی میزان نوری که منتشر می کنند، سنجید. برای مثال، اگر روشنایی یک چراغ بیشتر از ۳۰% کم شود، بیانگر این موضوع است که به انتهای عمر خود رسیده است. چراغ های خیابانی LED به خاطر دوام زیادی که دارند، بسیار مقرون به صرفه می باشند. نور این چراغ ها در طی سال های طولانی تا درصدی کم می شود و این کاهش نور تا جایی ادامه پیدا می کند که اقدام به تعویض چراغ نمایید. از چراغ های ال ای دی معمولاً در فضاهای بزرگ، مکان هایی که دسترسی به شبکه برق وجود ندارد، پایانه ها، پارکینگ ها و معابر به کار می برند. ویژگی های چراغ های ال ای دی عبارتند از:

  • اول، پایین بودن مصرف انرژی
  • دوم، روشن و خاموش شدن سریع
  • سوم، کاهش خیرگی نور
  • چهارم، طول عمر بالا
  • پنجم، عدم وجود گازهای سمی
  • ششم، عدم جذب حشرات
  • هفتم، دارای خروجی نور عالی در دماهای پایین
بیشتر بخوانید:  انواع چراغ های دیواری بیرونی

چراغ خیابانی چیست؟

چراغ خیابانی SMD

چراغ های SMD برای روشنایی معابر، خیابان ها و جاده ها به کار گرفته می شوند. این چراغ ها از یک یا چند ماژول، چیپ و تعدادی چراغ ال ای دی با سایز کوچک تشکیل شده اند. چراغ های خیابانی اس ام دی در دو رنگ آفتابی و مهتابی تولید و در بازار عرضه می شوند. مصرف برق این چراغ ها با تکنولوژی اس ام دی، فقط نیمی از مصرف برق چراغ های قدیمی بوده که بهترین جایگزین برای چراغ های پرمصرف به شمار می آید. این وسیله در توان های ۳۰، ۵۰، ۸۰، ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ وات به تولید می رسد. از مزایای این چراغ می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • اول، قدرت نوردهی بالا.
  • دوم، برای ساخت این چراغ ها، از باکیفیت ترین چیپ های LED استفاده می شود.
  • سوم، در ساخت چراغ خیابانی اس ام دی، قابلیت انتخاب طیف نور از ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ درجه کلوین به کار گرفته شده است که این قابلیت سبب می شود این چراغ ها در دو مدل آفتابی و مهتابی کاربرد دارند.
  • چهارم، این چراغ ها لنزهای متقارن دارند و این ویژگی برای توزیع یکنواخت نور استفاده می شود.
  • پنجم،‌ این چراغ ها در مقایسه با چراغ های گازی، مصرف برق بسیار پایین و نوردهی بالایی دارند.
  • ششم،‌ به خاطر استفاده از LED در این چراغ ها، رنگ واقعی اجسام نشان داده خواهد شد.
  • هفتم، این چراغ ها ساختار محکم و بدنه آیرودینامیک دارند.
  • هشتم، این چراغ ها در صورت شکسته شدن، گاز سمی آزاد نمی کنند و از این نظر، با محیط زیست سازگاری بیشتری خواهند داشت.
  • نهم، فاقد اشعه فرابنفش می باشند.
  • دهم، اگر این چراغ ها به طور ناگهانی خاموش شوند، در راه اندازی مجددشان مشکلی به وجود نمی آید.

چراغ خیابانی  COB

چراغ های COB از تراشه ای تولید می شوند که این تراشه اجتماع وسیعی از ال ای دی هایی می باشد که به شکل مستقیم بر روی مدار نصب می شوند. این ال ای دی ها به هیت سینک نیاز دارند که همین امر باعث می شود تا یک خنک کننده بزرگ از جنس آلومینیوم، برای از بین بردن گرما بر روی آن ها نصب گردد. از مزایای چراغ خیابانی COB  می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • اول، نور متمرکزی دارد؛ در نهایت منبع نور بهتری تلقی می شود.
  • دوم، برای باریک تر شدن یا گسترده شدن پرتوی نور این چراغ، می توان بازتابنده های کرومی اطراف دیود را جایگزین نمود و در زوایای مختلف آن ها را جای داد.
  • سوم، به خاطر نبود رفلکتور یخی در لنزها برای کاهش وضوح نور ال ای دی، نور تمیزتر و شفاف تری تولید می گردد.
  • چهارم، این چراغ ها لنزهای روشنی دارند که همین مسئله سبب شده نور بیشتری نفوذ کند.

چراغ خیابانی گازی

لامپ های گازی خیابانی بهره نوری بیشتری نسبت به لامپ های رشته ای دارند. در لامپ گازی جریان برق سبب می شود که جیوه داخل لامپ به بخار تبدیل گردد. به منظور راه اندازی آسان تر این لامپ ها، مقداری گاز آرگون به آن اضافه می شوند. از مزایا و معایب استفاده از این لامپ در چراغ های خیابانی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • اول، تولید نور مناسب.
  • دوم، تولید گرما و افزایش تلفات انرژی.
  • سوم، تولید رنگ نامطلوب.
  • چهارم، مصرف انرژی بسیار بالا.
بیشتر بخوانید:  منظور از نورپردازی شهری چیست؟

پنجم، چراغ خیابانی بدون لامپ (خورشیدی)

منبع انرژی چراغ های خورشیدی، پنل های خورشیدی می باشند که بر روی آن ها نصب می شوند. به همین خاطر، این نوع چراغ ها بسیار مقرون به صرفه هستند. عملکرد این نوع چراغ بدین شکل است که با جذب نور خورشید همراه با فرآیند فوتوولتائیک، انرژی خورشیدی را به الکتریسیته تبدیل می کند و سبب شارژ باتری می شود. ویژگی های این چراغ خورشیدی عبارتند از:

  • اول، عدم نیاز به شبکه سراسری برق، قابلیت تولید در محل مصرف درنتیجه کاهش و صرفه جویی در هزینه های انتقال و توزیع انرژی الکتریکی.
  • دوم، تنوع بخشیدن به منابع تأمین کننده انرژی.
  • سوم، امکان نصب و راه اندازی در توان های مختلف متناسب با نیاز مصرف کننده.
  • چهارم، سهولت در بهره برداری و طول عمر مناسب.

چراغهای خیابانی

چراغ خورشیدی نت سولار از انواع چراغ های خورشیدی بوده که از ماژول خورشیدی به عنوان جاذب نور خورشید و تبدیل کننده آن به الکتریسیته، چراغ، محفظه کنترل و شارژ کنترلر تشکیل شده است. در ترکیب این چراغ ها از پروژکتورهای کم مصرف SMD استفاده می شود؛ چون که دارای بازده نوری بالایی هستند. از مزایای این نوع لامپ خورشیدی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • اول، پرتابل بودن.
  • دوم، طول عمر بالای پنل های خورشیدی.
  • سوم، طول عمر بالای پروژکتورهای SMD مصرفی.
  • چهارم، روشن شدن چراغ ها به شکل اتوماتیک در شب و خاموش شدن در ابتدای صبح.

چراغ سوله‌ای یا کارگاهی کدام اند؟

چراغ سوله ‌ای، صنعتی یا کارگاهی به منظور تامین روشنایی در کارگاه‌های بزرگ به کار گرفته می شوند. این چراغ‌ها برای محیط‌ های بسته کارگاهی و صنعتی طراحی شده‌اند و بیشتر نمی‌ توان آن‌ها را در فضای بیرون از کارگاه نصب نمود. این چراغ‌ها ولتاژهای مختلفی دارند و نورهای متفاوتی را تولید می ‌کنند که متناسب با اندازه کارگاه و شیوه طراحی آن می ‌توانید ولتاژ مناسب را برای تامین روشنایی کارگاه انتخاب نمایید.

انواع چراغ سوله ‌ای یا کارگاهی

چراغ‌ های کارگاهی ولتاژهای مختلفی دارند؛ اما انواع آن‌ها بر اساس شیوه نصب مشخص می‌شود. این چراغ ‌ها دو دسته کلی سقفی و آویزی دارند.

چراغ سوله ای سقفی

این نوع چراغ‌ها در اندازه‌های مختلف به تولید می رسند و بیشتر در محیط‌های صنعتی که گردوغبار، دود یا بخارهای شیمیایی زیادی دارند استفاده می شوند. چراغ‌ های کارگاهی سقفی از لامپ‌های فلوئورسنتی ساخته شده‌اند و روشنایی بسیار زیادی دارند. به همین خاطر می ‌توانند از پس تمام این موانع نور را در کل محیط به‌ شکل یکنواخت منتشر نمایند. این چراغ ‌ها بیشتر در برابر آب و رطوبت مقاوم‌اند و علاوه بر برق به وسیله ی باتری هم روشن می‌ شوند تا در مواقع ضروری و قطعی برق، بتوان روی آن‌ ها حساب کرد.

چراغ سوله‌ای آویزی

این چراغ ‌ها مانند لامپ‌ هایی که در داخل خانه آویزان می ‌شوند بر روی سقف یا دیوارهای کارگاه آویز می ‌شوند؛ البته چراغ‌ های آویزی نیز به باتری مجهز شده‌اند و در مواقع اضطراری روشن خواهند ماند. استفاده از این چراغ ‌ها در محیط‌ های کارگاهی که سقفشان بلند است؛ بسیار مفید خواهد بود. چون که در این کارگاه‌ها چراغ‌ های سقفی خیلی بالا قرار می‌ گیرند و نمی ‌توانند نور محیط را به‌ خوبی تامین نمایند؛ ولی چراغ‌ های آویزی تا ارتفاع مناسب پایین می‌ آیند تا نور کافی برای کارگران ایجاد شود.

بیشتر بخوانید:  معرفی بهترین برندهای چراغ پارکی و حیاطی

راهنمای انتخاب چراغ خیابانی:

موارد بسیار زیادی وجود دارد که بهتر است قبل از خرید چراغ خیابانی آن ها را مد نظر بگیرید. در ادامه به بعضی از نکات مهم اشاره خواهیم داشت:

اول، نوع چراغ:  همان طور که پیش تر اشاره کردیم، چراغ های خیابانی در انواع مختلفی روانه ی بازار می شوند. هر کدام از این چراغ ها برای مکانی خاص مناسب اند. اگر می خواهید چراغ را در مکان هایی استفاده کنید که تابش نور خورشید در آن شدید است، می توانید از چراغ خیابانی خورشیدی استفاده نمایید. در مکان هایی که باید در مصرف انرژی صرفه جویی شود، چراغ هایی که تکنولوژی ال ای دی دارند گزینه مناسب تری خواهند بود.

دوم، توان و مصرف انرژی: یکی دیگر از موارد مهمی که قبل از خرید چراغ های خیابانی باید به آن توجه نمایید، توان منبع نوری و مصرف انرژی چراغ است. چراغ های خیابانی در توان های مختلفی به بازار عرضه می گردند.

سوم، ارتفاع پایه چراغ خیابانی: این چراغ ها دارای بدنه های مختلفی هستند و ارتفاع آن ها نیز با هم فرق دارد. ارتفاع چراغ های خیابانی به عرض بزرگراه و وسعت آن بسته است.

چهارم، رنگ نور: چراغ خیابانی با نورهایی به رنگ آفتابی و مهتابی عرضه می شود. به طور معمول از تلفیق این دو رنگ در بزرگراه ها و جاده ها استفاده می شود. با این وجود قبل از خرید چراغ های خیابانی باید با مهندس راه و کارشناس مربوطه در رابطه با رنگ نور چراغ مشورت نمایید.

راهنمای انتخاب چراغ خیابانی

پنجم، جنس بدنه و درجه حفاظت: چراغ ها خیابانی به خاطر این که در خارج از مجموعه و در معرض رطوبت و بارش باران قرار می گیرند، باید دوام شان بالا باشند. هرچه درجه حفاظت این محصول بیشتر باشد، دوام آن نیز بیشتر خواهد شد. لامپ خیابانی گازی و دیگر لامپ هایی که درون این چراغ ها قرار می گیرند نیز باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند. بدنه این چراغ ها اغلب از آلومینیوم مرغوب با رنگ پودری الکترواستاتیک می باشد.

قیمت چراغ خیابانی

امروزه شرکت های ایرانی زیادی درصدد تولید این محصول برآمده اند. همچنین کاربران می توانند برای اطلاع از قیمت چراغ خیابانی و یا آشنایی با نحوه خرید چراغ خیابانی ال ای دی به سایت بیتا نور مراجعه کنند و کالای خود را به صورت مستقیم از فروشندگان خریداری کنند.

سوالات متداول:

اصلی ترین مشخصه‌ های چراغ خیابانی چیست؟

این چراغ‌ها می ‌توانند روشنایی کافی در هر محیطی را تامین نموده و از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری کنند. از ویژگی ‌های این چراغ خیابانی و سوله‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

اول، مصرف انرژی بسیار کم.

دوم، طول عمر بالا.

سوم، مقاومت در برابر شرایط آب ‌و هوایی و محیط‌ های کارگاهی.

چهارم، هزینه ‌های پایین تعمیر و نگهداری.

دوم، قوانین چیدمان چراغ‌ های خیابانی چیست؟

در خیابان‌ هایی با عرض کمتر از 15 متر روشنایی یک ‌طرفه کفایت می کند و اگر نور ویترین مغازه‌ها در محیط وجود داشته باشد نیازی به استفاده از چراغ‌های پرقدرت نخواهد بود. در بزرگراه ‌ها با عرض 12 تا 15 متر از توزیع نور مرکزی استفاده می ‌شود و در جاده‌ هایی با عرض بیشتر از 15 متر چراغ‌ های دوطرفه متقارن با نور متناوب کاربرد دارند.

مهم ترین فاکتورها در زمان خرید چراغ سوله ای یا کارگاهی چیست؟

همان طور که می‌دانید، تامین نور و روشنایی فضا به منظور بهبود عملکرد کارگران در این محیط ها حائز اهمیت است. به همین خاطر ارتفاع سالن و اندازه و متراژ فضا هر دو برای انتخاب و تعیین ولتاژ و شدت نوری چراغ ها مهم خواهند بود.

سایر نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 12 =